EmpWhite-18 png
Empowerment Estonia artiklid/Uus operatsioonisüsteem

Uus operatsioonisüsteem

Tänapäeva ärimaailmas ei kujunda ettevõtte operatsioonisüsteemi mitte tarkvara ega protsessid, vaid kultuur.

Ettevõte on elus, pidevas muutumises — just nagu tema inimesed. Kui juht ei tegele teadlikult kultuuri kujundamise ja hoidmisega, tekivad organisatsioonis pinged. Need pinged tõmbavad fookuse kliendilt sisse poole, pidurdavad arengut, vähendavad konkurentsivõimet ja muudavad ettevõtte vähem atraktiivseks ka andekaimatele töötajatele.

Organisatsioonilise “OS-i” vajadus pole uus mõte. Juhtimisvaldkonna mõtleja Peter Drucker kui tähelepanelik antropoloog, tabas selle muutuse vajaduse juba möödunud sajandi keskpaigas. Tema kaks kuulsat tsitaati kõlavad ka täna teravalt:
* „Kultuur sööb strateegia hommikusöögiks.”
* „Inimesed tulevad ettevõttesse ideede pärast, aga lahkuvad juhtide tõttu.”


Kui juht ei täida oma rolli, peegeldub see kogu ettevõttes inimeste käitumises: ülereguleeritud suhted/süsteemid, ebaselged ootused ja protsessid, mis takistavad koostööd ja lämmatavad inimeste potentsiaali.

Me teame, et arvuti- ja telefonioperatsioonisüsteeme tuleb regulaarselt uuendada. Vastasel juhul tekivad turvariskid, rakenduste vaheline koostöö ei toimi või hanguvad, süsteem muutub kasutuskõlbmatuks. Sama loogika kehtib ka organisatsioonides. Kui koostöö lonkab ja areng seiskub, on see märk sellest, et kultuur ei vasta enam ettevõtte suurusele ega turu ootustele.

Eile täitus Microsofti loomisest 50 aastat. Nende tõeline läbimurre saabus siis, kui nad suutsid oma DOS-süsteemi tööle panna IBM-i arvutitel — tehniline võit, mis käivitas personaalarvutite revolutsiooni. Kuid DOS polnud kasutajasõbralik. Microsoft vastas sellele Windowsi ja hiljem juba Windows 3.0-ga — süsteemiga, mis avas uksed ärikasutajatele. Bill Gates ei jäänud aga saavutuste loorberitele puhkama. Ta lõi Micosoftis kultuuri „produktiivne paranoia” — pidev valmisolek muutusteks. Nii sündisid uuendused, sealhulgas internetiajastule sobiv Windows. Nii arenes paralleelselt tehnoloogia ja kultuur.

Kuid igas eduloos tuleb hetk, mil areng pidurdub. Microsoft jõudis stagnatsiooni. Gatesi ja Alleni erimeelsused kajastusid kogu ettevõttes. 2014. aastal andsid nad juhtimise üle Satya Nadellale.
Mis oli Nadella esimene otsus? Kultuuri uuendamine!

Ta võttis eeskujuks Ben Horowitzi mõtte:
„Vanadele karudele on uusi tantse keerulisem õpetada kui uutele karudele.”

Ehk: ära raiska aega inimestele, kes ei soovi muutuda — aita neil leida uus tee õnnestumiseks. Vähem kui aastaga lahkus Microsoftist 17 000 töötajat.

Nadella algatas kultuurimuutuse nimega "Hit Refresh", eesmärgiga muuta Microsoft kui litsentsimüüja maailma juhtivaks pilveteenuste pakkujaks. Ambitsioon oli selge: "First in Cloud, First in Mobile."

Ta mõistis, mida ärikasutajad vajavad: kiirust, paindlikkust ja õppimiskultuuri. Tulemused ei lasknud end oodata: kümne aastaga kasvas Microsofti turuväärtus enam kui kümnekordseks. Me võime Microsofti tooteid armastada või vihata, aga enamik meist kasutab nende tooteid iga päev. See muutus ei alanud tehnoloogiast ega strateegiast. See sai alguse kultuurist.

Kultuur on nagu lapsepõlveriided — ühel hetkel jäävad need kitsaks. Kvaliteet võib olla hea, kuid sobivus kaob. Kui püüame neid vägisi selga suruda, tekib konflikt. Sama kehtib kultuuri kohta organisatsioonis.

Kui märkad oma organisatsioonis probleemi. ära otsi juhina põhjust kaugelt. Vaata juhtkonna lauale. Kui juhtmeeskonna käitumine muutub soovitud suunas, muutub ka organisatsioon — kiiresti ja kestlikult.

Jeff Bezos, Amazoni juht, lõpetab iga-aastase aktsionäride kirja sõnadega:
„Minu peamine ülesanne on tagada, et Amazoni kultuur toimiks nagu Day 1. Sest kui algab Day 2, algab stagnatsioon — ja koos sellega sisemised pinged ning arengu lõpp.”

Juhid, head kultuuripõllu harimist. Kevadel läheb kõik kasvama, nii soovitud vili, kui ka umbrohi. Valik on sinu.

​Alusta sellest, et sul juhtmeeskond on ühe lehe ühel leheküljel. Veendumaks, kui edukas sa selles osas oled, alusta PoWeR Score testi tegemisest.

NÄDALA VITAMIINID: 

  • RAAMAT - “Hit Refresh: The Quest to Rediscover Microsoft's Soul and Imagine a Better Future for Everyone”, Satya Nadela lugu, kuidas ta viis läbi Microsoft 'skultuuri muutuse, mille tulemusel ettevõtte väljus stagnatsioonist. Purustas juhtide poolt loodud klaaslae.
  • VEEBISEMINAR - 10. aprillil toimub “Miks parimad ei kandideeri sinu juurde ja mida teha” Kristjan Vanaselja , GoWorkaBit tegevjuht. Kuidas luua organisatsioonis kultuur, mis toimib kui internet. Internetis teame, et kõik on saadaval ning me kasutame vajalike ressursse siis, kui vaja. Me teame, et maailmas on väga palju häid talente, kuid kuidas neid leida ja kaasata just siis, kui neid on vaja. Pakkumine on turul olemas, kuid parimate kaasamisel jääb organisatsioon ise enamasti takistuseks. >> Registreeri TASUTA osalema
  • “Missioon annab kasvule tiivad” - Andero Laur , Liveni tegevjut. Kogemuslugu sellest, kuidas luua organisatsioon, millel on ambitsioon ning võimekus lükata suured tegijad pjedestaalilt.
  • Artikkel - “The Living Company” Harvard Business Review. Britsih Petrolum viis läbi ühe huvitava uuringu, mille eesmärgiks oli mõista, mis tagab ettevõtetele jätkusuutliku arengu läbi aastasadade. Välja joonistus üks muster, ühte tüüpi kultuur - ettevõtet tuleb juhtida kui linna, kus linnavalitsus ei sekku ettevõtjate igapäevastesse tegevustesse. Loob vaid keskkonna, kus ettevõtjatel on hea tegutseda. Kui näeme riikide ja linnade langust, siis on see alguse saanud ülereguleerimisest. Tuleb tuttav ette?
  • Nädala plaat - Mingo Rajandi ”Werewolves” - märgilise nimega, väga heade artistide poolt sissemängitud heliteos. Libahunt eesti eeposes tähistab isikut, kes ei rahuldu igapäevase olukorraga, vaid püüdleb helgema ja kaunima tuleviku poole.
Graphic-1 png

ONE PAGE STRATEGY PLAN (OPSP)

OPSP aitab määratleda ja hoida suunda ehk joondada igapäevased tegevused visiooni ja arengueesmärkide elluviimisele ning tulemuste saavutamisele.